Home iTutorial

Aduhai Mata Aku Rabun

Assalamualaikum dan Hye
tips penjagaan mata

  Aduhai apa yang telah kejadian kepada mataku ini.Mula lah aku terbelek-belek dekat google,majalah wanita mak punya haha dan banyak lagi lah sebab mencari tips menjaga mata.Semuanya bermula kelmarin selepas mandi aku try lah baca tulisan yang tergatung di dingding rumah tetiba mataku tak dapat mentafsir dengan betul.Maksud aku rabun lah kang fikir yang lain pulak.

   Aduhh boleh bikin ribut haha,ye lah masih muda kan tapi sudah rabun tapi tak boleh bagitau dekat mak ayah hoho kang kena baik.Padan muka aku, baca buku dengan cahaya lampu tidur,tengok monitor dekat-dekat lepastu main FB dalam gelap.Ting tong tindakan yang bodoh tu Afiq ok takpe2 rasanya tak teruk lagi,rasanye lah tapi aku ni rabun dari kecik.

   Hasil dari pencarian aku yang berhari hari jugak lah padahal kejap ja boleh dapat pon.Perangai Afiq kan nak yang senang-senang ja haha habis ditapisnya tips tips tu.Jom tengok tips tips yang aku nak bagi ni boleh lah jugak korang nak cuba.

1. Semasa mandi ataupun ketika wuduk bila basuh muka tu seeloknya jangan lah korang pejamkan mata, biarkan air tu mengalir masuk ke mata selapas itu korang kelip kelip sikit.Alah macam pakai EYEMO tu ja tapi yang ni semula jadi

2. Jangan selalu pakai cermin mata hitam yang kurang UV protectionnya.Bila dalam gelap anak mata korang akan membesar bagi membenarkan lebih banyak cahaya memasuki tetapi jika kurag UV protection,sinaran itu akan memasuki terus ke dalam mata serta boleh meyebabkan rabun lebih teruk.

3. Elakkan membaca ataupun menulis didalam cahaya yang kurang terutama di bilik tidur dengan cahaya lampu tidur sahaja.Ambek kau Afiq haha

4. Kalau korang tidak boleh membaca sesuatu tulisan jangan memaksa mata korang untuk fokus kepada tulisan itu kerana ia boleh memberi tekanan kepada mata dan otak.

5. Kalau korang merasa letih ataupun mata korang menjadi rabun sedikit cuba keluar dan cari sesuatu yang hijau seperti pokok pokok dan cuba lihat pokok yang dekat dahulu kemudian beransur ansur lah beralih kepada pokok yang lebih jauh pula.
tips menjaga mata

6. Bila dah menghadap komputer tu sampai 1-2 jam seelok-eloknya berhenti dahulu dan lakukan senaman ringan seperti merenggangkan badan ataupun buat saja senaman diatas

7. Makan banyak-banyak lobak merah

tips tips

rasanya tu ja kot tips yang aku dah ringkaskan.Senangkan .Eh sedar tak sedar dah 1 jam aku terpatung depan monitor ni .Masa untuk bersenam hoho jom cik mata kita bersenam

thanks read this entry
Like sikit jom

2 comments:

Denaihati said...

mata pancaindera penting yg allah kurniakan pd kita, perlu jaga sebaiknya. bagus tip2nya ni

Afiq said...

@Denaihati hehe betul tu :)... sama-sama