Home iTutorial

Awas kod rel=canonical

Assalamualaikum dan Hye

SEO
                                                   
   Apa korag rasa kalau korang penat-penat tulis blog dan setiap entri dikarang dengan buah fikiran yang bernas tiba-tiba semua entri korang tu dilabel sebargai copied entry oleh enjin carian.Mesti korang rasa kecewa marah dan macam-macam lagi kan.

    Kali ini Fiq nak kongsi dengan korang semua tentang satu kod ni [ rel='canonical' ] nampak ringkas kan tapi kod ini menjadi tada bahawa entri korang itu original version.Disebalik kebaikan kod ini ia telah digunakan oleh penggondam untuk mencuri trafik blog orang lain.

     Bagaimana ia berfungsi 

 Jom Fiq cerita dekat korang.Blog seseorag itu akan digondam dan kemudian kod ini akan diletakkan pada HTML kod blog tersebut.Hasilnya kedudukan sesuatu blog itu dalam ranking carian akan terjejas.Ini disbabkan kod tagi telah memberitahu enjin carian alamat website yang dimasukkan ke dalam kod itu adalah alamat entri yang original.Tak faham ? jom baca situasi di bawah ni

   Sebagai contoh Si A adalah empunya satu blog iaitu http://siA.blogspot.com.Si B juga mempunyai blog yang beralamat http://siB.blogspot.com.Genre yang ditulis oleh kedua-dua blogger ini sama tetapi blog siA lebih popular kerana mesra SEO dan sebagainya.Si B tidak berpuas hati dan membuat rancangan jahat dengan menggondam blog si A  setelah berjaya dia memasukkan kod ini

                                    <link rel="canonical" href="http://siB.blogspot.com/" />
 
   Dengan adanya kod ini dalam blog si A ini, enjin carian tidak lagi memfokus kepada blog si A kerana menganggap segala entri si A ialah kepunyaa si B.Jadi blog si B akan menjadi popular blog si A yang dahulu.

  Kesimpulan dia cubalah korang cek dekat HTML kod blog korang ada tak kod macam tu kalau ada delete ja.Tapi ingat kod ini terletak sebelum kod Head sahaja dan sama seperti yang di atas kecuali alamat website tu.

 * Fiq tak bertanggungjawab kalau korang terdelete kod yang lain.Pastikan korang mem backup dahulu sebelum membuat apa-apa tindakan.
Like sikit jom

3 comments:

Anonymous said...

Wahh. Baru tahu. Thanks.

Katak Comel said...

kod tu pemes la..
tp xtawla ape fungsinye..
dlu mse gne blogspot ade ltk kod tu..
huhu

Afiq said...

@Katak Comel ha aa yg saya phm kod tu untuk jadi bukti original sesuatu entry..dkt blogspot da siap sedia ada dh