Home iTutorial

Apa Itu Bandwidth Limit


Assalamualaikum dan Hye

1.  Mesti korang ada mengeluh kan bila korang buka satu blog yang mungkin penting bagi korang.Tiba-tiba semasa tengah akses dia naik satu nota macam gambar di bawah

bandwidth limit exxeded
2.  Mesti tension kan.Kalau korang tension apatah lagi kalau tuan punya blog tu mesti bertambah-tambah tension sebab trafiknya boleh berkurang mendadak.Korang mesti nak tahu kan apa tu Bandwidth Limit Exeeded? jom baca di bawah ni.

   Maksud Bandwidth 

3. Bandwidth ialah kaedah yang digunakan bagi mengukur bilangan data dan maklumat yang dihantar oleh suatu laman web ataupun sesebuah jaringan dalam satu tempoh yang tertentu.

4. Bandwidth biasanya diukur dalam unit Bit/second

5. Bagi sesuatu blog pula bandwidth bermaksud jumlah data blog korang dihantar keluar oleh server ke komputer pembaca.

     Apa jadi kalau Bandwidth terlebih limit yang ditetapkan

5. Jika Bandwidth korang sudah terlebih limit maka laman web korang tidak dapat diakses lagi sehingga sampai Bandwidth korang direset semula pada bulan seterusnya atau korang memohon untuk menambah jumlah Bandwidth Limit korang

     Contoh cara kiraan Bandwidth korang 

6. Katakan blog korang saiznya 1Mb.Dalam sehari laman web korang diakses mungkin dalam 100 orang atau lebih .

7.  Jumlah data yang dihantar kepada seorang pembaca untuk mengakses blog anda ialah 1Mb jika 100 orang jumlah itu akan menjadi 100Mb bagi 100 pelawat tidak termasuk bilangan entri yang dibaca.

      Faktor Bandwidth habis

8.  Bila korang menulis post baru.Apabila korang menulis satu post baru bermakna korang telah menambah saiz blog korang.

9.  Pengunjung memberikan komen kepada entri entri korang.

10.  Bila pengunjung membaca entri entri korang.Semakin banyak pengunjung datang semakin banyak data yang dihantar keluar oleh server korang.

11.  Berlaku hotlinking ataupun kecurian bandwidth.Tak tahu apa tu hotlinking? contohnya korang copy gambar dari sebuah blog dan terus masukkan ke dalam post korang tanpa memuat turun ke PC korang dahulu korang sebenarnya telah mencuri bandwidth mereka.

sudah fahamkan korang tentang bandwidth ni.Aku sekadar berkongsi maklumat semoga bermanfaat untuk semua
                           
thanks reading

      
Like sikit jom

3 comments:

Katak Comel said...

benda ni slu jd kt hosting..kne topap la klu bandwidth sudah limit..huhu

Afiq said...

ouh hehe thnkz bagi pendapat

produk lelaki said...

Hehe baru tau.. thanks