Tips Menghilangkan Rasa Pedas

Assalamualaikum dan Hye

    Pernah makan masakan yang pedas-pedas ? hehe tipulah kalau tak pernah.Selepas makanan tu korang mesti rasa mulut korang macam terbakar kaa tambah-tambah lagi kalau makan sambal belacan.

   Selaluya cara yang paling banyak dibuat mestilah minum air kosong banyak-banyak kan tetapi tahukah korang ada beberapa makanan lain yang boleh menghilangkan rasa pedas tu Jom tengok


1. Gula
     - Caranya korang amiklah sudu kecil gula dan kulum dalam 30-40 saat.Gula ini akan menyerap rasa pedas tadi
2. Susu ataupun produk dari susu
     - Makanan seperti susu,keju dan yogurt juga dapat menghilangkan rasa pedas.Ini kerana menurut satu kajian lemak didalam makanan tersbut dapat meneutralkan rasa pedas dalam mulut.
3.  Nasi
      - Boleh ke? mungkin boleh sebab itu orang makan sambal belacan dengan nasi
4.  Jeruk
      - Jeruk dipercyai dapat menyejukkan mulut yang panas akibat rasa pedas
5.  Makan buah-buahan
      - Selain kaya dengan khasiat-khasiatnya buah-buahan juga dapat menyejukkan dan juga meneutralkan rasa pedas

Lepas ni orang tak payah lah pening pening lagi kalau makan makanan pedas tu

Klik ChurpChurp
Like sikit jom

2 comments:

seribupilihan said...

saya memang tak suka makan pedas..klu makan mesti cirit birit..klu tersilap ambil makanan pedas saya selalu buat makan gula ataupon buah..sebab dua2 nie boleh menyejukkan mulut..:-))

Afiq said...

@seribupilihan ouh ye ke? ha aa ada sesetengah orang xleh makan pedas sgt..thanks tips tu