Home iTutorial

Tips Membeli BlackBerry Phone

Assalamualaikum da hye

 Hurm sebelum tu siapa dekat sini pakai BlackBerry angkat tangan huhu.Aku tengok BlackBerry sekarang semakin menjadi ternd asal balik saja kampung ada lah ahli keluarga aku yang baru beli BlackBerry.Ok berbalik kepada tajuk sebenarnya BlackBerry ni ada tips-tips nak membeli dia.Sebab sekarag ni kan berlambak telefon pintar yang buatan China ataupun lain-lain yang mengklon 'patern' sepenuhnya so adalah penjual yang suka mengambil kesempatan kepada korang yang 'naif' sedikit ni.Tak pasal-pasal mengharapkan BlackBerry tetiba terdapat Strawberry pulak hehe.Jom-jom dekat bawah sini adalah sedikit yang korang berguna untuk korang.


◘ Beli lah set original dari pengedar yang dipilih.Mana-mana peranti pintar pon kena beli dari pengedar dia yang terpilih supaya tak dapat peranti yang klon punya.Dalam BlackBerry ni pengedar dia yang terpilih ialah Brightstar dan Brightpoint dan syarikat telco-teco yang menawarkan pelan mereka.Kalau dah beli dekat pengedar yang sah tu tak perlu lah korang risau lagi sebab Warranti semua sudah ada.Lagi satu kalau beli set ori BB Pin korang tu kira baru lagi lah .

◘  Cek kotak dan segala kelengkapan yang sepatutnya disediakan.Untuk ini korang kenalah melayari website BlackBerry itu sendiri pilih model yang korang nak lepas tu cek apakah aksesori ataupun peralatan yang disediakan di dalam kotak tu.

◘   Bandingkan harga daipada kedai-kedai yang disinggah.Rasanya tps ni sesuai untuk semua telefon kot.Tips ni sangat berguna untuk menjimatkan bajet korang Ye lah kalau tak bandingkan harga main terus beli ja tiba-tiba cek harga kedai lain lagi murah kan menyesal di situ.

◘   Semua tahu kan BlackBerry ni macam produk Apple lah,ada sesetengah yang di locked untuk telco-telco tertentu.Pastikan BlackBerry anda sudah di Unlock sebab kalau korang tersilap beli yang di lock sengsaralah korang.Bayangkan dia lock untuk Celcon tapi korang pakai Hotlink tak ke susah.Tanya lah penjualtu sama ada BlackBerry tu versi Unlock ataupun tidak.

◘   Lepas dah cek Unlock ke tak semak pulak kod IMEI denagn BB Pin BlackBerry pulak hmm...banyak kerja kan,mestilah nak yang berkualiti mestilah kena berusaha sikit kan.Cara dia mula-mula on kan dulu BlackBerry korang lepastu untuk semak kod IMEI tekan *#06# lepas tu akan muncul lah no IMEI dia,tugas korang bandingkan no tu dengan yang ada dekat kotak dia sama tak?? lepastu cek pulak BB pin dia.tekah shift+alt+h pada skrin mula-mula sekali taupun Home skrin.

◘   Cek Buyers Remorse.Eh benda apa tu?? benda ni nak semak berapa kali servis data ataupun servis telefon ini sudah digunakan.Kalau tak 0 maknanya BlackBerry tu bukan yang ori lagi lah.Cara nak cek dia macam ni
pegi dekat option ---> Device ----> Device and status imformation ,selepas tu taip ja BUYR guna QWERTY tu.


ok itu saja tips-tips yang boleh aku kongsi moga-moga brguna lah untuk korang


Like sikit jom

6 comments:

Unknown said...

thanks for the tip......

CikMunBlogger said...

NICE TIPS . tapi mun nie macam tak mampu je nak beli BB . hehe :p

Afiq said...

Remy : welcome
Cik Mun : Ye ke sama lah Fiq pun x da bajet nak belinya

sohoque said...

aku tak pernah pakai BB ni.. mcm kurang interktif jer..

Afiq said...

oh yaka rasanya BB ni sesuai untuk yang suka berchating kot

Unknown said...

BB Q10 mcm mna nk check brightstar atau tidak