Kejutan 3 Januari 2013

Assalamualaikum dan hye

   JEng jeng jeng !! mesti kaget sikit kan dengan tajuk entri ni.Yup memang kena kaget pon sebab Af nak bagi tahu korang ni pada 3 Januari ni ada satu kejadian dimana Satu meteor ni akan melintasi bumi.Mesti korang nak kata buat cerita kan,tak lah bukan nak cerita macam cerita 2012 tu,fenomena biasa saja cuma meteor ni agak unik.Nak tahu nama dia apa jom baca sampai habis ok ;)

  Nama dia Meteor Quadrantids.Meteor ini mampu mencapai kelajuan sehingga 100 kolimeter sejam.

  Pada tahun 2013 ni meteor ni akan melintasi bumi pada subuh 13 Januari ni.Tapi ada yang kata pada subuh 13 Januari ni bulan kelihatan terang jadi agak sukar untuk melihat meteor in secara jelas.Menurut kiraan Ahli Falak bulan pada minggu ini akan terbit sekitar tengah malam dan akan sampai ke puncak pada sekitar jam 5 pagi jadi agak terganggu sedikit lah pandangan korang tu.

  Lagi satu sebab yang agak mengganggu sikit lah kan hajat nak tengok meteor tu.Meteor ni sesuai dengan jelas di negara-negara yang berlatitud tinggi ja  tapi tak apa kalau korag yag mana minat dengan bidang astronomi tu boleh ja cuba2 tak salah pon.Kalau korang tak percaya jugak boleh lah rujuk di sini


         Ok ngantok sudah,Selamat malam semua
Like sikit jom

4 comments:

Remy hazza said...

negara berlatitud tinggi ...kat mana tu?

Qye said...

mungkin selepas atau sebelum garisan khatulistiwa

ammelia yusoff said...

macam menarik je boleh tengok meteor ni :)

Qye said...

yup2 pengalaman berharga tu tambah kalau suasana aman.Boleh tenteramkan jiwa