Sebab Telinga Berdesing

Assalamualaikum dan Hai


telinga berdesing,telinga berdegung,telinga

  Korang pernah rasa telinga korang berdesing tak ? pelik kan...Sebenarnya aku tulis entry ni sebab nak kongsi dengan korang lah sebab semalam dalam pukul 11 malam lebih aku rasa berdesing sangat teliga aku ni.

  
   Lepas jadi tu apa agi risau laa hehe tak pernah jadi kan,aku pon mula lah cari-cari buku pasal penyakit ni mana lah tahu ada penyakit yang sangkut ke dengan gejala telinga berdesing ni.Hasilnya Ya! memang ada.Nak tahu apa penyakitnya ? jom aku ceritakan.


   Sebenarnya telinga aku yang berdesing semalam mungkin ada tanda-tanda tertentu kot hehe macam secret lah pulak.Tapi kalau telinga korang selalu berdesing tu ia dipanggil Tinnitus.Penyakit ke? bahaya ke? rasanya ia bukan peyakit sebab ia lebih kepada simptom sahaja tapi kalau nak tahu penyakit ke tak korang boleh tanya doktor yaa,bahaya tu .. bahaya lah jugak sebab bunyi berdesing ni akan menyebabkan kita menjadi kurang peka dengan bunyi datang dari luar .Tinnitus ni disebabkan oleh alahan,peningkatan usia dan lain-lain sebab.


     Bunyi desingan ini dikatakan normal, sebenarnya setiap orang mempunyai pendengaran luar dan dalam iaitu desingan tetapi manusia yang normal akan dapat mengawal dan menyeimbangkan bunyi luar dan dalam supaya bunyi yang datang dari luar tidak dihalang oleh bunyi desingan .Maknyanya aku tak normal lah ? hehe . sabar ja lah.



     Fuhh tebal kot buku tentang penyakit setakat tu ja yang boleh aku cerita kan dekat korang muehehe yang lain aku tak berapa paham dan tak tahu nak tulis.Kalau yang atas tu dari segi kesihatan jom aku cerita dekat korang dari segi agama pulak



   Menurut ustaz aku yang pernah bagitau,tetiba teringat pulak hehe bagus-bagus.Telinga kita berdesing kerana daun-daun di Luh Mahfuz sana gugur tanda ajal menjelang bagi seseorang dan daun yang gugur tu terkena daun yang tertulis nama kita,sebab tu lah rasa berdesing di telinga mungkin sebagai peringatan kepada kita barangkali...hmmm


  Selain itu ada jugak orang bagi tahu aku telinga berdesing ni tanda berita baik keatas roh orang tersebut kerana namanya sedang disebut oleh Rasulullah S.A.W .. hmm bertuah kan nama kita disebut oleh Nabi Muhammad tapi aku tak dapat nak sahihkan cerita ni.


  Telinga berdesing jugak mungkin juga petanda syaitan sedang membisikkan sesuatu di telinga korang.Dah macam ada sixth-sense lah pulak haha ... apa-apa pun janganlah percaya terus cerita dia atas ada baiknya korang buat kajian lebih lanjut tentang kebenaran cerita tu .....


Yang pasti simptom telinga berdesing ni ada petandanya yang tersendiri..

thanks read this entry


Like sikit jom

10 comments:

Farah Waheda Wahid said...

memang tau pasal telinga berdesing ni...tapi x pernah tau pulak yang nama penyakit ni Titanus... thanks for sharing the great piece of info...

AyueJean AJ said...

Ohhhh.. Itu pun masuk dalam kategori penyakit ek???
Kalau yang kata orang bisikan syaitan tu AJ biase dengar..

Afiq said...

@AyueJean AJ nak kata penyakit tu tak kot lebih kepada simptom..apa apa pon kena tanya doktor lah hehe

Afiq said...

@Farah Waheda Wahid wc... saja mengkaji :)

Fatihah Nazri said...

follow afiq...
singgah n follow cik teha gak tawwww..
http://fatihahnazri.blogspot.com/

Mime MF said...

huh!!telinga berdesing...selalu sgt...huhu kalau ni penyakit harus kena p check..

Mohd Selim Zainal said...

Assalammualaikum....

mselim3 datang sini dan komen balik blog nie...heheh..betul kebenaran sesuatu cerita perlu dikaji...pernah dengar cerita pasal telinga berdesing nie...ustad kata "daun yang tertulis nama kita bergoyang" tapi belum "gugur" itu adalah peringatan buat kita yang masih hidup nie...perkongsian yang bagus...suka2...

mselim3

pls: mselim3 seram juga daun tertulis nama mselim3 "gugur".heheh...pape pn tingkatkan amalan aje,,,maklum aje lah dosa pn banyak ... amalan seberapa aje kan.

soalan mselim3: Tahu x afiq siapa yang paling bijak antara kita?....
Jawapan : "orang yang paling banyak mengingati mati dan bersedia menghadapinya....

Afiq said...

@Mohd Selim Zainal wah perkogsian yang menarik .. thanks :)

Rismahwati Maliyang said...

Titanus? Rasanya Tinitus la.. :)

Anonymous said...

Assalamualaikum

Sedikit pembetulan. Penyakit berkaitan dgn keadan telinga berdesing ialah TINNITUS.

Bukan titanus. Terima kasih untuk info lain.