Home iTutorial

Tips Menjaga Skrin Sesentuh Smartphone

Assalamualaikum dan Hye

tips menjaga touch screen

 Kali ini Fiq nak kongsi sedikit tips-tips menjaga skrin sesentuh smartphone.Majoriti hari ini korang semua pakai handphone yang mempunyai skrin sesentuh kan hoho dah canggih dah korang yaa.Satu masalah timbul kadang-kadang tu korang nak sentuh skrin tu tetiba dia tak detect betol tak, sapa yang pernah jadi petik jari hehe.
    Jom-jom usya tips-tips dekat bawah ni sekurang-kurangnya boleh lah dijadikan sebagai langkah awal untuk mengelakka skrin sesentuh korang tu rosak

1. Cuba elakkan handphone 'touch screen' korang dari mendekati benda yang mempunyai medan magnet seperti televisyen,radio dan lain-lain lah

2.  Pasang 'screen protector' kerana ia berguna untuk megelakkan skrin sesentuh korang dari calar tetapi kalau skrin korang sudah mempunyai perlindungan yang telah siap sedia seperti 'Corning Gorilla Glass' rasanya tak perlu kot.

3.  Kalau skrin sesentuh korang jenis 'resistive' elakkan menyentuk menggunakan kuku kerana ia boleh mencalar atau mengoyakkan lapisan plastik skrin tersebut,seelok-eloknya gunakan skrin protektor

4.  Elakkan mendedahkan skrin sesentuh kepada tekanan yang tinggi seperti meletakkan handphone korang dalam poket yang sempit kerana ia berisiko menyebabkan skrin sesentuh itu rosak kerana tekanan yang kuat.

5.  Selalulah mengelap skrin sesentuh dengan tuala ataupun kain yang mempunyai benang mikro supaya tidak mencalarkan lapisan skrin.

Macam mana rasa-rasa ada tak tips yang korang belum buat.Kalau belum buat jom buat sekarang !!
Like sikit jom

10 comments:

Anonymous said...

hai nice blog. done folow u :)

Husnalyas said...

ooo. henfon Husna dah calar balar dah pun. tak reti sungguh nak jage henfon ni

Afiq said...

Farah : done followed back

Husna : hehe ye ke sama lah masa dulu

Joe said...

Jarang sangat nk jage smartphone. dah calar balar... Huhu

ummu habibah said...

kalau case enset yang ada magnet tu x bleh la ye...yg blh betutup2 tu

Afiq said...

@bib baek urn rasanya yang tu x da masalah kot.sebab tarikan magnet dia lemah

didi said...

Sya pakai smartphone xperia z2. Dn gunakan case yg ada megnet sb senang nk tutup.ada ke case itu bahaya pada smartphone sya?

Unknown said...

Salam... nk tnya klau masalah timbul mcm sentuh skrin tu tetiba dia tak detect betol, ada x caranya nk betulkkan nya??? plss bntu saya

Unknown said...

masalah kadang-kadang nak sentuh skrin tu tetiba dia tak detect btul2x.... ada x cara nk baikinya agar hp kmbali pulih n dpt detect dgn tepat???

Afiq said...

@jai manrasanya tu sebab skrin tu kena pergi repair