Burung Peregrine Falcon

hye

Tengah bosan tambah pulak degan kesunyian sebab tak dapat kerja sambilan lagi.Af cuba search google pastu terjumpa info yang menarik ni.

  Ok-ok sebelum tu Af nak tanya korang binatang apa yang boleh bergerak sepantas kereta lumba F1.Hmm... mesti ada yang jawab Cheetah kan,jawapan dia salah sebenarnya kelajuan kereta lumba F1 secara puratanya mencapai kelajuan 370 Km/j.Kelajuan Chetah secara puratanya hanya mencapai 114 Km/j sahaja banyak lagi kan nak sama dengan kelajuan kereta lumba F1 tu.

  Jawapan nya ialah Burung Peregrine Falcon.Burung ini dikategorikan sebagai burung pemangsa.Rasanya sama spesies dengan Burung Helang kot.Berasal dari Amerika Utara.Burung ini memiliki panjang tubuh diantara 34-58 cm dan lebar sayap yang mencapai 80-152 cm.

   Af begitu tertarik bila membaca keistimewaan burung ni yang mampu membuat penerbangan pada aras atmosfera tinggi dan mampu memcapai kelajuan 400 Km/j pada aras itu.Bagaimana pun kelajuan normal pada aras biasa burung ini selaju 390 K/j .What?? 390 Km/j tenok atas jap kelajuan F1 370 Km/j saja kan fuhh dasyat-dasyat.. Subhanallah kan...kat bawah ni ada gambar-gambar dia sekali degan video

                                                                                                                                                                                                              
Like sikit jom

No comments: