Bahaya Guna Laptop/Lappy Tanpa Bateri

hye


   
     Tengok Laptop di atas mesti cantik kan.Teringin nak ada satu.OK kali ini saya nak kongsikan benda yang korang pernah buat tapi tak sedar bahayanya.Mesti korang pernah guna laptop tanpa menggunakan bateri kan ( haa baik mengaku ) aku pon pernah buat jugak.Macam kena batang hidung sendiri ja bila baca info ni.
     
      Korang mungkin lebih suka menggunakan laptop tanpa bateri apabila bateri laptop anda lemah kerana ramai berpendapat menggunakan laptop sambil mengecas bateri boleh mengakhibatkan bateri laptop cepat rosak.Tapi tahukah anda menggunakan laptop secara terus kepada bekalan kuasa/tanpa bateri boleh merosakkan komponen-komponen penting laptop anda.Ini kerana arus elektrik akan mengalir terus ke komponen-komponen laptop anda dan mungkin arus ini tinggi dari kadar yang boleh diterima komponen-komponen tertentu.
       
      Antara komponen-koponen yang berisiko rosak ialah HARD DISK,PROCESSOR,RAM dan lain-lain lagi yang sensitif.Keadaan ini lebih bahaya jika berlaku litar pintas atau bekalan elektrik terputus arus elektrik menjadi tidak seimbang dan menyebabkan kejutan kepada komponen-komponen.Dengan menggunakan bateri ,arus yang mengalir kekomponen laptop disesuaikan.
selain itu jika dilihat harga bateri agak rendah berbanding dengan harga komponen-komponen dalaman laptop
  


Like sikit jom

5 comments:

SCG Owner AnirahAzuri said...

Huhuhu selalu buat macam ni.. :(

Qye said...

tu lah terkejut jugak baca info ni

MiMi said...

oh ye eh? xpernah tau pulak. huu. makin sedih bila tringat mmg prnh terjadi blck-out tu,..and laptop off terus. bukan skali 2,..tp dkt 5 kali!
ades.
tp betol ke kata org yg on laptop sambil charge tu pun boleh rosak?
hadei susahnya!

TechKini.com said...

Menarik ni, nanti cuba cari info lebih pasal ni. Mungkin boleh buat post di TechKini...

-> ❤ TechKini.com

Afiq said...

ha aa mungkin susah nak buktikan kesahihan info ni tapi kebenarannya tu ada