Home iTutorial

Kebaikan kurma


hye




 Buah kurma memang tidak boleh diasingkan lagi dengan bulan Ramadha kan kerana ianya menjadi sunnah Nabi Muhammad S.A.W.Nak tahu tak kebaikan atau khasiat kurma ini ok jom saya kongsikan kepada anda.Kurma disebut sebanyak 21 kali dalam Al-Quran

☻  Tidak mengandungi kolesterol
    - jadi anda tak perlu risaulah kerana ia boleh dimakan pada bila-bila masa


☻  Kaya dengan zat besi,
    - sesuai dimakan oleh mereka yang mempunyai penyakit yang berkaitan dengan kekurangan zat besi seperti Anemia dan juga sesuai untuk kaum wanita 


☻  Tinggi dengan kandungan asas
    - Gula asas ialah produk terakhir gula yang mudah diserap oleh badan.Ini dapat memudahkan badan mengelakkan kekurangan gula dalam darah dengan segera.


☻   Tinggi kandungan serat
    - kurma amat tinggi kandungan seratnya tambah-tambah apabila dimakan tanpa membuang kulitnya.Ianya dapat membantu mencegah barah usus besar.


☻   Kandungan Potassium yang tinggi
    - Antara makanan lain yang mempunyai kandunag Potassium ialah susu,yogurt dan makanan laut tetapi tahukah anda bahawa kandungan Potassium dalam kurma adalah yang tertinggi.Ini dapat menguatkan daya ingatan.


☻   Kurma juga boleh digunakan sebagai penawar mujarab kepada penyakit Insomnia dan juga batuk kerana kandungan gulanya membantu menghilangkan rasa gatal-gatal pada kerongkong


☻   Dapat mencegah serangan strok kerana kurma tinggi kandungan Kalium/Potassium.Ini dibuktikan dengan kajian makanan yang tinggi kandungan Kalium dapat menurunkan risiko strok.


☻   Kajian menunjukkan jus kurma dapat mencegah penyakit sembelit,lemah otot,badan lesu,meransang selera makan dan melawaskan usus.


Like sikit jom

No comments: